2025. július 31., csütörtök

AHOL A TEMPLOM SZENTÉLYÉBE A TÖRÖK LOVAIT KÖTÖTTE, MA FELETTE KAMIONOK DÜBÖRÖGNEK, HOGY MODERN VILÁGUNK TERHEIT VIGYÉK…

 

Városlátogató túránkat ezúttal Bonyhádra szerveztük és sok szép látnivalóval gazdagodtunk, melyet az alábbiakban mutatok be szöveggel és képekben.

 

Bonyhád

Tolna vármegye negyedik legnagyobb népességű települése, a Bonyhádi járás egyik városa és központja. Gyakran nevezik a Völgység fővárosának. Az ókorban sok népcsoport megfordult itt, de a letelepedés csak az államalapítás után kezdődött meg. Átmeneti időszakot az elnéptelenedéssel fenyegető török uralom jelentett. A város fejlődése a 18. században kezdődött meg, ekkoriban a magyarok és rácok (szerbek) mellé folyamatosan települtek be a németek. 1782-ben Bonyhád mezőváros lett, ezt a címet azonban a későbbi közigazgatási reformok során elveszítette. 1977-ben kapott ismét városi címet, 2013 óta pedig a Bonyhádi járás központjaként szolgál.

A város nevének eredete a Bonyha személynévvel hozható kapcsolatba. A 6-os főút mellett talált a 14. században emelt gótikus templomot a török hadak rombolhatták le 1542-ben, valószínűleg felgyújtották. Idővel a falak köveit elhordták, az alapokat pedig hordalékkal fedték be a századok. Az elmúlt években nagy küzdelem folyt megmentésért és bemutathatóságáról, ám a pénzlobbi nyert az épülő új utat éppen a romokon keresztül vezették, s ettől nem voltak hajlandóak eltérni. A templom szentélyének kisebb része a mostani 6-os út alatt van már sok évtizede. A most előkerült gótikus templom, mint épített örökségünkhöz tartozó régészeti emlék önmagában is egyedi és megismételhetetlen érték. Az előzetes kutatás eredményei egyértelműen rámutattak, hogy Bonyhád eddig alig ismert középkori történetének a most megfigyelt terület sehonnan máshonnan nem megszerezhető, másként nem pótolható és nem helyettesíthető leleteket és információkat tartalmazó viszonylag kis kiterjedésű gócpontja. A középkori Bonyha templomának a lábazat magasságáig álló falai, a késő gótikus hálóboltozat, ajtó- és ablakkeretek mészkőből faragott, padlóra zuhant töredékei páratlan információs bázist és lehetőséget nyújtanak a történeti háttér és az épület rekonstruálásához. Ugyanakkor az is jól látható, hogy a kutatás során felmerülő újabb és újabb kérdésekre a legmodernebb technológiák sem pótolhatják a földben maradt információk sokaságát, amelyek csak egy teljes körű, alapos feltárással ismerhetők meg. Sajnos erre Bonyha hányatott sorsú gótikus templománál még sokáig kell várni. Ahol a szentélybe a törökök a lovaikat kötötték egykor, a hittel épített falakra alapozott úton ma kamionok ezrei viszik modern világunk terheit.

 

Szeplőtelen fogantatás templom

Winkler Mihály bonyhádi plébános álmodta meg a templomot. Az építkezés több megszakítással 10 évig folyt a Kliegl és a Perczel család hathatós támogatásával 1782-ben Nunkovics György nagyprépost felszentelte a templomot.

A templom korabeli berendezési tárgyai; a barokk főoltárkép a Maulbertsch a szeplőtelen fogantatott boldogságos Szűz oltárképével az 1760 – 70 –es évekből, a szószék, a faragott tölgyfapadok, a barokk gyóntatószékek, a szenteltvíztartó. Jelentősnek mondható Péter és Pál apostol faszobra az oltár két oldalán.

A templom mögötti parkban áll a Szentháromság oszlop, mely késői barokk alkotás és a megye egyik legimpozánsabb, legszebb ilyen jellegű alkotása.

 

Völgységi Múzeum

Völgység a Dunántúli-dombság völgyekkel legtagoltabb része, a Mecsektől északra, a Sárköztől nyugatra fekszik. Az 1740-es évekre megszilárdult a településhálózat, ezt a zömében ekkor érkező sziléziai zsidóság már nem módosította. A magyarok katolikusok és reformátusok, a németek emellett evangélikusok, a szerbek görögkeletiek voltak. Egyedülálló az öt vallás tárgyegyüttese.

A tárlatot a bonyhádi nyomdák, nyomdászok vitrinje és tablói, két működőképes nyomdagép teszik egyedülálló együttessé. A grábóci falusi patkolókovács műhely tárgyai mellett a 19. századi új vaskor másik eleme, a bonyhádi keresztény vaskereskedések termékszerkezete láthatóak.

Az Apponyiak szalonjának legértékesebb része a lengyeli Apponyi-család 19. század közepéről származó romantikus neobarokk szalongarnitúrája. A pianínó Kaspar Lorenz bécsi üzemében készült. A Völgység egyetlen arisztokrata családja a magyar arisztokráciának ahhoz a vonulatához tartozott, akik mint a Széchenyiek, Eszterházyak, Festeticsek, igen sokat tettek a magyar kultúra felvirágoztatásáért. Legkiemelkedőbb alakjaik az államférfi gr. Apponyi Albert és a gyűjtő, bibliofil és mecénás gr. Apponyi Sándor. A boltozatos helyiségbe jól illeszkedik az Apponyi család címere, a díszmagyar öltözet.

1930-ból származik felvidéki magyar lakószoba Udvardról, kiegészül egy női viselettel. A felvidéki magyar sorsot vitrinek mutatják be trianonitól a párizsi békeszerződésig (1920-1947).

A cipőgyártás tematikai egység a céhektől a kisiparig, Pétermann és Glaser Cipőgyárától a szövetkezetekig terjed. Ezt illusztrálja a kiállítás eredeti céhzászlója és lámpája, suszterműhelye, a gyárak dokumentációja és tárgy-együttese.

1909-ben létesült Bonyhádon a zománcgyár, melyet a földbirtokos-vállalkozó Perczel Béla alapított. A gyár kezdeti dominókészítésről tért át a zománctábla és a zománcedény gyártására.

 

Kálvária

Kialakítása az 1816-ban felszentelt kápolnával kezdődött, majd a három kőkereszt felállításával és a stációk elhelyezésével folytatódott. A stációk agyagábrázolásai másfél évszázad alatt megkoptak, tönkrementek. 1996 óta Jézus keresztútjának tizennégy állomását a bonyhádi Stekly Zsuzsa tűzzománc-technikával készített ábrázolásai mutatják be.

 

Ermel-Vojnits Mauzóleum

A bonyhádi kálváriadombon nyugszik az 1899-ben elhunyt Perczel Mór. Tőle néhány méterre áll egy sírkápolna Ermel-Vojnits Erzsébetnek, Perczel Etelka – Vörösmarty Mihály múzsája – és Vojnits Barnabás leányának Ermel-Vojnits Erzsébetnek a mauzóleuma, amelyet Aigner Sándor tervei alapján 1905–1907 között építettek kései historizáló stílusban. Külső megjelenésében a majd tizenhét méter csúcsmagasságú, nyolcszögletű torony dominál. A vállköves kapu szemöldökgerendáján Ermel-Vojnits Erzsébet névfelirat olvasható, fölötte a Vojnits család címere. A homlokzatok oromzattal záródnak, melyeken bimbós csúcsdíszek, a főhomlokzaton pedig kereszt van. Az épületen körben a csúcsíves ablakok, ólomüvegablakok. A kapun a kovácsoltvas rácsok eredetiek. Falazat nagyméretű téglákból, műkőburkolattal készült. A díszítőelemek Zsolnay-pirogránitból készültek.

Az 1903-ban elhunyt asszony a bajsai Vojnits Barnabás (1808–1888) szolgabíró és a bonyhádi Perczel Etelka (1807–1861) gyermeke.

Erzsébetnek a kor viszonyaihoz képest mozgalmas élete volt. Először almási báró Rudics József (1792–1879) Bács megyei gazdag földbirtokoshoz ment férjhez. A művelt, irodalompártoló férfi Kisfaludy Károly barátja volt, és támogatta az 1822-ben indított Aurora kiadását. Maga is írt verseket, s több kötete jelent meg nyomtatásban. Jó gazda, nagy birtokgyarapító volt, és kétszer is viselte a főispáni tisztet. Az udvarhoz való

hűségének köszönhette az 1854-ben elnyert bárói rangot. Vojnits Erzsébet a második felesége volt. Még az első házasságából származott egy fia és egy leánya. A házastársak között nagy volt a korkülönbség, közös gyermekük nem született, s hamarosan elváltak. Erzsébet második férje Obrad Radakovich volt.Vojnits Erzsébet második férje halála után, már nem fiatalon harmadszorra Ermel Gyulával kötött házasságot. A körülbelül 11 évvel fiatalabb férfi 1877 és 1884 között Bátaapátiban működött evangélikus lelkészként. A századfordulón viszont már Bonyhádon élt, mint nyugalmazott lelkész, s a felesége által a házasságba hozott ófalui birtokon gazdálkodott. Az asszonynak, akinek Szabadkán és a baranyai Ófaluban összesen kétezer holdas földbirtoka volt, egyik házasságából sem született gyermeke, ezért dédunokaöccsét, Perczel Bélát (1884–1945) tette örökösévé. Ermel-Vojnits Erzsébet Budapesten hunyt el 1903. október 17-én, 68 éves korában. Végakaratának megfelelően sírja fölé ezt a díszes mauzóleumot emelték. A hagyomány szerint 1918-ban itt temették el az asszony harmadik férjét, Ermel Gyulát is, és talán a második férj koporsóját is idehozták az épület alatti kriptába.

Perczelek az oszmánok elleni háborúk idején jöttek Magyarországra. Második nemzedékük már magyarosan írta a nevét, magyar nemes volt. Perczel Mór a honvédsereg legradikálisabb tábornokaként küzdötte végig a szabadságharcot. Perczel Bélát elhurcolta a Gestapo, mert a nácik a Volksbund terjeszkedésének egyik legnagyobb akadályát látták benne. A svábok kitelepítése után a családot is elűzték, Bonyhád azonban nem felejtette el őket. Az évente március 15-én megtartott Perczel-találkozó összegyűjti a családot, és ekkor a város a saját múltjával is találkozik.

A sírkápolna és környezete teljes felújításon esett át. Az épületet 234 négyzetméternyi belső díszítő festés, 16 ólomüvegablak, új vörösréz tető ékesíti. Az építés idején a térbe függesztett mécses, az oltár és a teljes pirogránit homlokzati burkolat egyaránt a Zsolnay-gyár terméke volt, 115 évvel később is a vállalat segítette a felújítást. A restaurált stallumok, tölgyajtók újra méltó díszei a térnek. A kápolna berendezésének legértékesebb része a Zsolnay-kerámiából készült oltár Mária-szoborral.

 

Termálfürdő 

2012-ben adták át. A fürdőben egy élmény- és egy úszómedence található, valamint egy pancsoló a legkisebbeknek. A termálvíz mélyről, 963 méterről származik, és 66-68 °C-os, amit lehűtenek 28-30 °C-ra vagy 36 °C-ra. A fürdőben élményelemek is vannak, például csúszda, sodrófolyosó, gejzír és nyakzuhany.

 

Ezúton is köszönjük Szabó Tibor történész-muzeológus úrnak és dr. Farkas István Gergő régész-muzeológus, igazgató úrnak a kedves fogadtatást, valamint az igen alapos részletességgel történő ismertetését Bonyhád városának.

 













































ZARÁNDOKLAT BUDAKESZIBE, MAKKOSMÁRIA FOGOLYKIVÁLTÓ BOLDOGASSZONY KEGYHELYÉRE

  A Máriakéméndi Kegytemplomért Baráti Kör 17 fős közössége Budakeszibe utazott, hogy Makkosmárián felkeresse Fogolykiváltó Boldogasszony ...