HAVAS BOLDOGASSZONY, A SZÖGEDI SEGÍTŐ SZŰZ BÚCSÚJÁRÓHELYE
Szeged-Alsóváros az egykor három részből (Felsőváros,
Palánk, Alsóváros) összeolvadt Szeged régi paraszti, gazdász
városrésze. Csongrád megyéhez és a Szeged-Csanádi egyházmegyéhez tartozik.
A Ferenc-rendi szerzeteseket Szegeden 1316-ban említik először,
de lehetséges, hogy már az 1200-as években megjelentek a Tiszaparti
városban. Az Alsóvárosban azonban csak 1444-ben telepedett le a rend
szigorúbb, obszerváns ága. Templomukat a XIII.
század eleji johannita lovagrendi templom romjaira építették.
A kolostorban járt, mint rendi visitátor Marchiai Szent Jakab,
s később Kapisztrán Szent János is. A rend és kolostora a török
hódoltság nehéz évei alatt is működött, sőt részt vállaltak az idegen
uralom alatt élők lelki gondozásában.
A templom melletti kolostor 1459-ben már állt, hiszen előtte,
a Mária-kolostor előtti téren Mátyás király hetipiac tartását
engedte meg az alsóvárosiaknak. A kolostor mindig fontos szerepet
játszott a rend és a táj életében. Befogadta a zarándokokat, pl.
1650-ben a szentévi jubileumi búcsúra érkezőket, akik - pápai
engedéllyel - itt a ferences templomban is elnyerhették a római
szent helyek felkereséséhez kötött búcsúkat. Menedékhely is volt az
alsóvárosi templom. Ezért sok szegedi polgár helyezte el itt értékeit és
fontos iratait.
A kolostort a török alóli felszabadulás után, a XVII. század
végén felújították. Napjainkban, négy évtized elteltével visszaköltöztek a szerzetesek, újra indult a ferences élet.
A rendi Mária-tisztelet és a ferences templomoknak adott pápai
búcsúkiváltságok miatt az alsóvárosi búcsújárás gyökerei régi századokba
nyúlnak vissza. A legendás hagyomány az 1500-as évek
közepére helyezi a kegykép, a Szögedi Segítő tiszteletének kezdetét.
Eszerint a Mária-képet a mohamedán törökök elől a templom
közelében lévő Csöpörke nevű tóba rejtették el. Pár évvel később
épp egy török katona találta meg, s adta át a szerzeteseknek. A tó
a nagy szegedi árvízig (1879) megmaradt, akkor feltöltötték.
Vizében a búcsúsok megmosakodtak, s itt részesültek a régi népszokás
szerinti ún. búcsúkeresztségben az első ízben ide zarándoklók.
A Szögedi Segítő Szűzanya közbenjárásának több csodás eseményt
tulajdonítanak. A hagyomány szerint az Ő segítségének
volt köszönhető 1697-ben a zentai csatában a törökök fölött kivívott
győzelem. Számos csodás gyógyulás is történt itt. Látogatottsága miatt a
múlt század közepén Szeged-Alsóvárost az egyik
legismertebb magyar búcsújáró helyként említették.
A csodatevő kép ma is ott látható a főoltáron: a holdsarlón álló,
napsugarakkal övezett Boldogasszonyt ábrázolja, karján a gyermek
Jézussal. Ez a képi kifejezője Mária szeplőtelen fogantatásának,
amelyet az obszerváns ferencesek különösen és régóta tiszteltek.
A templom patrociniuma azonban a Havi Boldogasszony, amelynek ikonográfiai megfelelője a római Santa Maria
Maggiore templomban őrzött, s Szent Lukács evangélista munkájának
tulajdonított Mária-kép.
Van a templomnak egy második kegyképe is: ez a bejáratnál
lévő czestochowai Fekete Mária-kép, vagy ahogyan a szegedi nép
nevezi, a Szerecsön Mária.
Az augusztusi havi búcsúra nemcsak a városból és közvetlen
környékéről, hanem az ország minden részéből jönnek zarándokok. Sokan itt éjszakáznak, virrasztanak,
énekelnek és imádkoznak. Az ünnep liturgikus fénypontja a szentségi
körmenet, amely megkerüli a Mátyás teret, s a búcsúvásár sátrai között
tér vissza a templomba. Az ünnepnek ez a profán, világi
része, a kirakodóvásár is jellemzője a havi búcsúnak.
Fő búcsúja Havi Boldogasszony ünnepén (augusztus 5-én) van.
A Szeged-Alsóvárosi ferences
templom és kolostor az Alföld egyik legnagyobb és legfontosabb
középkori eredetű épületegyüttese. A megmaradt középkori gótikus részletek mellett a barokk elemei jellemzik. A késő gótikus,
csillagboltozatos mennyezetű csarnoktemplom a magyar építészet kiemelkedő alkotása.
A jelenlegi, nagyszabású főoltár 1713-ban készült el. A kegykép XVII.
századi olajfestmény. A szószék és a mellékoltárok
a hazai barokk jelentős emlékei a XVIII. századból. A bejáratnál
jobb oldalon lévő czestochowai Fekete Mária-kép Morvay András szegedi
festő alkotása (1740). Vele szemben a tisztítóhelyen
szenvedő lelkek oltára a Szent Vér középkori tiszteletének
továbbélése. Az oltárt Hogger János szegedi képíró festette, s
ikonográfiai ritkaság hazánkban. 1739-ben állították fel a Fájdalmas
Anya oltárát, 1775-ből való a Szent Kereszt-oltár. A Szent József,
Szent Anna, Páduai Szent Antal, Szent Ferenc tiszteletére szentelt
oltárok mellett a szentélyben a jószágtartók védőszentjének,
Szent Vendelnek, valamint Nepomuki Szent Jánosnak az oltára
áll. A Szent Ferenc-, a Szent Antal- és Nepomuki Szent János-
oltárképek Josef Hautringer bécsi festő színvonalas munkái.
A templom újabb falképeit Kontuly Béla festette.
A mai sekrestye az egykori gótikus templom káptalanterme
volt. A sekrestye szekrénysorának ajtajain láthatók az oltárok
képei. Itt függ a templom egyetlen megmaradt fogadalmi képe,
egy nagyméretű olajkép a donátor alakjával (1700).
A ferences kolostor a korábbi műemléki feltárások
szerint sokkal nagyobb mértékben őrzi középkori falait, mint
korábban sejteni lehetett. A XV. század végén épült, mai formáját a
XVIII. században nyerte el. A kerítés pillérein Assisi Szent
Ferenc és Páduai Szent Antal szobrai.
A templom déli oldalbejárata fölötti Mátyás király-dombor-művet a király
leghitelesebb ábrázolásának tartják. Ennek eredetije a németországi
Bautzenben látható, egy másik másolata pedig
a budai várban.
Ezúton is köszönjük Kárpáti Kázmár ferences atyának, hogy fogadott és köszöntött bennünket. Megköszönjük Szőke Virág igen alapos és precíz 2 órás idegenvezetését a templomban. Ez idő alatt nagy tudásából igyekezett minél többet átadni nekünk, hogy megismerhessük a ferencesek templomának értékeit.
***
PARTFÜRDŐ
Szegeden 1911 nyarán merült föl a gondolat,
hogy nincs kihasználva a Tisza bal partja fürdés és sportolás céljára. A
ragyogó homokos terület elhagyatva állt, a part menti vízfelület sekély
és 2-3 fokkal melegebb, mint a szegedi partszakaszon. Ezt felismerve
többen „fürdőtelep tervezetet” nyújtottak be a szegedi tanácsnak.
A magyar középosztály az első világháború előtt a nyáron a szabadságát a
Tátrában, a Balatonnál és az Adrián töltötte. A háború után ez a
helyzet megváltozott és egyedül a Tisza maradt. A Maros torkolattól a
közúti hídig elterülő bársonyos homokos part, a környező erdők, parkok
kirándulóhelyei (deszki, lellei erdők, újszegedi liget) tette
változatossá a strandolást.
A töltés és folyóvíz közt (kerekeken járó) kabinokat, mögötte büfét,
kávéházat, ártéri zuhanyzókat, tornaszereket, csónakparkot, gyermekeknek
fürdőt, úszómestereket terveztek. Lehetővé vált, hogy férfiak, nők,
gyermekek együtt fürödjenek. Remélték az idegenforgalom föllendülését és
sok család nyári itthon maradását.
A nagyobb nyugati nagyvárosok mintájára részvénytársaságként kezdte el
működését a szegedi partfürdő. A részvényesek és családtagok részére élénk
színű parti sátrak és házikók létesültek, ártézi kutat fúrtak a
zuhanyoknak és az iszapfürdőnek. A fürdőzők átszállítása az újszegedi
partra gőzhajóval és motorcsónakkal történt.
Az ötvenes évekre nyaranta már 8000 ember is megfordult naponta a
Partfürdőn, kedvelt volt a sörfogyasztás, divatba jött a „röptenisz –
turul játék” amelyből évente bajnokságot rendeztek. Az 1960-as évektől a
városvezetés részéről felmerült a gondolat, ami a háború előtt is
foglalkoztatta már a várost, hogy Szegednek minden adottsága megvan, hogy
üdülő és fürdőváros legyen. A Tisza és a Maros, a város déli fekvése,
az évi 2000 óra napsütés, az újszegedi oldal szép természeti szépségei, a
föld mélyén rejtőző termálvíz, mind lehetővé tette, hogy nem csak a
helyi lakosok, hanem távolabb élők is fölüdülést, gyógyulást találjanak a
városban. Ekkor kezdték el építeni a medencéket a parti strandfürdőn. A gyógyvíz 600 m mélyről tör fel és 36 fokos, így hűtés nélkül juthat közvetlenül a medencékbe.