2021 nyarán újraindult Balatonfenyvesről a kisvasúti közlekedés Csisztapusztára, melynek forgalmát 2002-ben megszüntették. 19 évet kellett várni, de végül a kormányzati szándék megvalósulhatott egy szép turisztikai beruházásként. A Buzsákhoz tartozó Csisztapusztán egy különleges, kissé retró hangulatú gyógyvizű, egész éven át üzemelő termálfürdő van. Mivel a pusztára autóbusz csak nyáron jár, akkor is, csak napi két járatpár, így különösen fontos a kisvasúti kapcsolat. Pécsről is elérhető közösségi közlekedéssel Csisztafürdő. Pécsről 6.34-kor indul a győri vonat, ezzel 9.32-kor érkezhetünk meg Balatonfenyvesre.
(Most teljesen rendben, menetrend szerint közlekedett reggel és este is a vonat, de odafelé azért volt egy kis esemény: Kaposváron a vonatnak lett volna 14 perc állásideje. Tévedésből azonban az állomásra beérkezve – miután a leszállók elhagyták a szerelvényt – azonnal továbbindult a vonat. Szerencsére ezt elég gyorsan jelezték a mozdonyvezetőnek, aki szép lassan visszatolatott, kb. 600 m-t. Ezután azonban valamilyen technikai hiba lépett fel, öten jöttek szerelni, még a mozdonyvezető és a kalauz is beszállt a munkába. Így végül 8 perc késéssel indultunk el Kaposvárról, de Balatonfenyvesig behoztuk a késést.)
Sajnos a balatonfenyvesi kisvasúti csatlakozás nem a pécsi vonalhoz van igazítva, de nyilván nem innen adódik a forgalom. Ezért a 9.32-es beérkezést követően elég sokat kell várni, csak 11.10-kor indul a kisvonat Csisztafürdőre, mely a 13 km-es utat 35 perc alatt teszi meg, és 11.45-kor ér Csisztapusztára. Igaz, a fürdő a téli szezonban csak délben nyit, így hiába is érnénk előbb ide. (Áprilistól már 9 órakor nyit.) Most csak egy kis szerelvény, egy elég öreg, nem is felújított kocsi közlekedett a kisvasúton, de a hangulata így is megvolt. Odafelé 8-an, visszafelé 5-en utaztunk. Áprilistól 6, most csak napi 4 járatpár indul, de ezek sem túl kihasználtak. Tavaly nyáron 6 járatpárral indult újra a vonatközlekedés, melyet azért nyáron biztosan többen vesznek igénybe.
Kb. 3,5 óra jut a fürdésre, vissza 15.55-kor indul a kisvonat, mely Balatonfenyvesre 16.30-kor érkezik. Innen viszont csak 18.25-kor indul a vonat, mely Pécsre 21.01-kor érkezik. Persze a köztes időket ki lehet használni a Balaton parti település és a Balaton megtekintésére.
A Balatonfenyvest övező vidék korábban a Balaton vízfelületéhez tartozott, de a hullámzás hatására létrejött turzásgátak elszakították a tótól. Az így létrejött mocsaras területet az 1860-as években lecsapolták, majd megkíséreltek a területen termőföldeket létrehozni. A terület megközelítését azonban hátráltatta a sáros, süppedős talaj. Ennek a helyzetnek a megoldására a két világháború között 4 km hosszban 600 mm nyomtávolságú vasútvonalat építettek a balatonfenyvesi állomás és Imre-major közé. Ekkor a vasúti kocsikat még lóval vontatták, menetrend szerinti utasforgalom nem volt. Ez a rövid vonal a II. világháborúban elpusztult, ezért a háború után új vasút építésére volt szükség.
A kisvasút története
A kisvasút építését 1950 tavaszán kezdték, a Balaton egykoron legnagyobb öblét képező Nagyberek területén, Balatonfenyves és a mai Imremajor között. A lecsapolásokat követően a területen kialakítandó Balaton-Nagybereki Állami Gazdaság szállítási igényeinek kielégítésére közel 100 km hosszú vágányhálózatot terveztek. A kisvasút munkavágányai 600 mm nyomtávolsággal, majd a véglegesek 1952-től 760 mm nyomtávolsággal épültek. A 760 mm-es vágányokon előbb gőz- majd motoros mozdonyokat helyeztek üzembe. 1956-tól megindult a menetrendi személyszállítás is. A területen található majorok lakosságát ezzel vitték munkába, iskolába, orvoshoz és szórakozni az Imremajorban felépült 500 személyes színházterembe. Az áruszállítási teljesítmény 1973-ban csökkenni kezdett, a forgalom a korábbi töredékére esett vissza, végül 1990-ben elment az utolsó tehervonat is. A pálya állapota ezután erősen leromlott, sok esetben a megszüntetés veszélye fenyegette. A pálya rossz műszaki állapota miatt a csisztagyógyfürdői, illetve táskai vonalon 2002-ben felfüggesztették a személyszállítást, a rendszeres forgalom egyedül a Balatonfenyves – Somogyszentpál vonalon maradt meg, mely máig üzemel. 2019-ben elkezdték a csisztapuszai vonal rehabilitációját, így 2021. július 1-jétől újra járnak erre is kisvonatok.
A fürdő története
A berek területén végzett olajkutató fúrások nyomán a Csisztapusztához közeli részen 1956-ban 42 °C hőmérsékletű, ásványi anyagokban gazdag meleg vizet találtak. Eleinte természetes gödröket képeztek ki, és ebben fürödtek a helyiek. A fürdő az 1960-as években épült ki. A télen-nyáron nehezen elérhető fürdőhöz szilárd burkolatú út nem vezetett, így megközelítése csak a kisvasúton keresztül volt lehetséges. Vizének jellegzetes kénes, záptojás szaga a harkányi vízhez hasonlít, bár jóval erősebb annál, közel 5000 mg/liter oldott ásványi anyagot tartalmaz. (A harkányi víz már nagyon gyengévé vált az utóbbi időben…) Fejlesztések többször is történtek az elmúlt évtizedekben a fürdőben, az máig megőrizte retró hangulatát, hasonlít a már nem működő szuloki fürdőhöz, bár annál azért nagyobb, de országos viszonylatban a kisebbek közzé tartozik. Az ország egyik legolcsóbb fürdője, jelenleg csupán 1000 Ft egységesen mindenki számára, nyáron 1800 Ft, ami szintén még elfogadható. Az ország fürdői jellemzően 3000 és 8000 Ft. között mozognak.