A mecseki turistautak az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon estek át. Egyes szakaszok megszűntek, másutt újakat hoztak létre, melyet mindig valamilyen külső körülmény indokolt. Sokszor változtak a jelzések is, egyszer kék háromszög máskor piros kereszt vezetett egy adott irányban. A legtöbb változást a Koszonya-tető – Béta-akna körüli területeken lévő turistautak „szenvedték el”. A bányaterületek terjeszkedése révén az itteni utak az 1980-as évektől szinte évente változtak.
A mai bejárásom során legfőképp az egykori Zobákpusztát érintő kék négyzet turistaút érdekelt. Ehhez a következőket kell röviden tudni: a kék sáv jelzés régen nem a mostani nyomvonalán haladt, hanem Árpádtetőt elhagyva végig az erdei feltáróúton jutott el Koszonya-tetőig, majd Béta-aknát is érintve a bétai műúton ért ki Zobákpusztára. Onnan viszont nem a Hidasi-völgyben, hanem a Gyopár-kulcsosház – Pap-rét – Püspökszentlászló – érintésével haladt Mecseknádasd felé. Kisújbányát és Óbányát teljesen elkerülte. Az 1960-as években még a Hidasi-völgyben és Óbánya felé a kék kör jelzés vezetett. Valamikor az 1970-es években változtatták meg a nyomvonalat, és terelték turisztikailag szebb területek felé a kék túrát, melynek nyomvonala jelentősen hosszabbodott is. Bár ezáltal elvesztette egy turisztikailag szép területét, Püspökszentlászlót.
1990-ig még azonban a kék sáv Koszonya és Béta felé haladt. Ezután a nyomvonal a Hármas-bükk – Dervend – Köves-tető lett és immár a Vasas-forrást is érintette, így ért el Zobákpusztáig.
De térjünk vissza a kék négyzet jelzésre. A mai napig is létezik egy kék négyzet, mely Zobákpusztáról, (kék sáv elágazás) indul Püspökszentlászló felé. Ez a jelzés valamikor az 1970-es évek elején alakult ki, a korábbi kék sáv helyett. Viszont nem Zobákpuszta volt a kezdőpontja, mint most, hanem a jelzés Zobáktól dél-nyugatra a kék sávval fonódva haladt a bétai műúton. Még Béta előtt délnek letért, és a Köves-tető nyugati oldalában haladt, majd Petőfi-akna volt az útvonal vége.
Az utat az 1980-as évek turistatérképein még ábrázolták, majd az évtized közepén megszűnhetett, mert az 1988-as kiadású térképen már nem szerepel. Ekkora már ugyanis Petőfi-akna külfejtése jelentősen terjeszkedett, és Béta környékén is újabb területeket foglaltak el a bányához tartozó kiszolgáló létesítmények. Az út így megszűnt, pótlását nem is indokolta semmi, hiszen Petőfi-aknáról a Z+ jelzésen továbbra is el lehetett érni Köves-tetőt, onnan pedig Zobákpusztát.
Én kb. 12 évvel ezelőtt próbáltam keresni Köves-tető környékén a hajdani nyomvonalat, de nem találtam rá. Utakat találtam egymáshoz közel többet is, de egykori jelzést nem. Most újra tettem egy kísérletet: Zobákpusztán egyértelműen látszik a buszváróra festett 2 db, a későbbiekben lemázolt hajdani kék négyzet (kék sávval fonódva.) Köves-tetőtől délre a külszíni fejtésnél már az erdőben egy gyertyánfán leheletvékony jelzésre utaló fehér színt látni az egyik fán. (Itt található egyébként egy 35-ös számot viselő határkő is. Nem tudom, ez véletlenül nem egy hajdani számozott út jelzése (?), mert Zobák körül létezett egy 34-es út is, és annak több évtizedes festése is látható volt még néhány éve…) A fán megtalált fehér festék maradvány természetesen nem bizonyító erejű, mert igen halvány, és csak a fehér szín látszik, kék nem. De, hogy is lehetne megtalálni egy olyan út jelzéseit, aminek utolsó felfestése is kb. 40 éve történhetett? A zobáki buszmegálló kőfalazatán védettebb helyen, szürkés festékkel átmázolva még csak-csak fennmaradhatott. Ha más nem is, de a régi turistatérképek azért megőrzik az amúgy is csak 15-20 évet élt utat.
De senki ne bánkódjon a megszűnt kék négyzet miatt. Köves-tető környékén a kilátó térségében ma már számos új útvonal létezik (kék sáv, kék háromszög, zöld kereszt, tanösvény, pezsgős út, bányász út, Magyar Zarándokút, Mária út.) Ez már így is túlzás, de legalább nem mondhatjuk, hogy nincs miből válogatni, merre induljunk…
azért szerencsére fennmaradt